העשרה והרחבה

מתוך ההשתלמות "ממעמקים ויהי אור"  עם ד"ר אתי אבלין בחרנו להוסיף לכם מודלים והרחבה של שאלות טיפוליות אשר ניתן להשתמש בהם בהתאם לשיקול דעתכם.

מודל ענווה – ד"ר אתי אבלין               

עעוגן

יצירת עוגנים באמצעות חיבור לגוף

דוגמאות לשאלות המתייחסות לגוף –

  • אילו רגשות אתה חשה בגוף כשאתה חושבת על האובדן?
  • היכן אתה חשה את הרגשות בגוף? 
  • אילו תחושות מתעוררות בגוף?
  • אם לאובדן הייתה צורה – איזו צורה, מה היה צבעה וגודלה?
  • אם לאובדן הייתה תנועה – איך נראית התנועה? מהי צורתה? באיזה כיוון ומה מידת עוצמתה?
  • אם לא הייתה לאובדן תנועה, האם יש משהו שחוסם אותה?
  • האובדן עבורי הוא כמו…

ננוכחות המטפלת

התאמת הגוף של המטפלת, הפחתת מתח שרירי, תשומת לב לנשימה, לשרירי השלד. המלווה/מטפלת מייצגת גמישות המאפשרת למטופלת להשתנות.  

ו ויסות רגשי 

תשומת לב לגוף על ידי טכניקות שונות לויסות."עשן דק",  בויסות הרגשי עובדים על משאבים, איזונים וקשרים אשר עוזרים ליצור התארכות והתרחבות כדי לאפשר ציפה, הגדלת הרווח בין אירוע קשה אחד לאחר.  

חשוב מאוד ללמד טכניקות ויסות, כדי לנהל את רמת המצוקה של האדם וכדי לייצר שיווי משקל, וזאת על מנת לחפש הרמוניה בקשרים עם אחרים, במהלך ביצוע סביר של מטלות החיים. המודל הדואלי מכיר בכך שהתנודות בין התמקדות ב"עבודת האבל" לבין שיקום הקשר עם העולם החיצון הן חלק בלתי נפרד מההסתגלות לאחר האובדן.

מודל הכפיות- 

אדם ללא עומס או לחץ, יש לו יכולת הכלה, וכל יום יש לו מספר רב מאוד של כפיות – דברים שמייצרים משמעות טובה. אדם אָבֵל אשר חווה משבר וכאב, יש לו מעט כפיות לשימוש. המשימה – הרחבת מאגר הכפיות יכולה להיות באמצעות – שהייה בקרבת אנשים שמשרים אנרגייה טובה, עיסוק  בעשייה ממלאה, הוקרת תודה על מה שיש, גם על דברים קטנים מחיי היומיום לצד חמלה עצמית ( קריסטין מיסרננדינו).

ו – ויהי אור

המטופלת לומדים לנוע בקצב אחר ללא מאמץ, על ידי הקשבה לגוף, לנשימה, כשהעבודה נעשית בתנועה עם תקווה ומשמעות.

ה השראה

המלווה / המטפלת – דמות להשראה בזכות האותנטיות שבקשר. המטפלת בעל ענווה וצניעות.

קשיים בבניית נרטיב

מצבים של אירועי חיים קיצוניים כמו רצח, תאונה או התאבדות סותרים תֵּמות חיים כמו: היקום הוא מקום טוב, החיים לא הוגנים.

במוות אלים קשה לספר נרטיב טוב, לכן בטיפול נכון רצוי לארגן אירועים במושגים של התחלה, אמצע וסוף בעלי משמעות. 

כלים ואסטרטגיות

שאלות להרחבת והעמקת התהליך במסע התמודדות עם האבל 

באבל נוצרת חוויה של "אין מילים", המלווה / המטפלת מקשיבים לנרטיב ומסייעים למטופלת להרחיב אותו. הנרטיב הראשוני רווי אבל וחוסר תקווה. המלווה / המטפלת נותנים עדות והכרה לנרטיב על ידי העלאת שאלות, התמרה של הכאב, גילוי כוחות, חשיפת משאבים הטמונים באדם על ידי כתיבה, אומנות, מוסיקה, שימוש בדימויים, עבודה על חלומות, כתיבת יומן, מכתבים, יצירת טקסים.  

נרטיב קוהרנטי מספק לאדם תחושה טובה ביחס לחייו. נרטיב מקוטע וחסר משמעות עשוי לגרום לתחושת סתמיות, ייאוש וחוסר תקווה. מטרת הטיפול לתת קול לכאב או לסבל. 

כלים ואסטרטגיות נוספים 

  • עידוד המטופל "לכתיבה חופשית" המשמשת כקתרזיס לגבי המוות. 
  • כתיבת מכתב אשר תספק נקודת מבט מועילה.
  • כתיבה טיפולית – יומן.
  • סיפור המחדש את הנרטיב כדי לייצר ויסות ושליטה.
  • יצירת פלייליסט, ארגז חול, כתיבת יומן מונחית, טקסים של שינוי.
  • דיאלוג עם הנפטרתקשרים מתמשכים אחרי האובדן כשמטרת האבל ארגון מחדש של הקשר עם הנפטרת ולא ויתור עליו/ה . תרגול "הכסא הריק"- שיחה עם הנפטרת כדי לאפשר תיקון הקשר עימו.
  • חקר הרגש – האם אתה זוכרת את תגובתך לאירוע בזמן שהוא התרחש, חזור/חזרי  לשם עכשיו. האם הרגשות שלך השתנו במשך הזמן? מה היה עבורך החלק הרגשי המשמעותי של החוויה?
  • מתן משמעות למוות או לאובדן.
  • מציאת תועלות.
  • חלומות וירטואלים

מרכיבי חלום וירטואלי -פרופסור נימאייר

אופן השימוש בעבודה עם חלום וירטואלי

אנו מציעות לבחור שתי מילים מכל עמודה ולחבר מהן נרטיב בשש שורות. במהלך הכתיבה ניתן להחליף מילים, להחליף שורות, להוריד שורות. אחרי שנכתב הנרטיב הכותבים מוזמנים לקרוא את הסיפור ולשנות אותו אם ירצו, להעלות אסוציאציות לסיפור, לבחור מהסיפור שתי מילים שהן הליבה, להתמקד בהן ולייצר נרטיב סביב שתי מילים אלו. לדוגמה : "בכי חנוק" – אילו רגשות עולים, מה יעזור לך לשנות רגשות אלו?             

מצבים/ סביבות

דמויות/קולות

אובייקטים

מחלה סופנית

אישה חכמה

ורד

סערה עזה

זר מסתורי

אש בוערת

ים סוער

קול רועם

מפה עתיקה

אובדן מוקדם

בכי חנוק

אמבולנס

מסע ארוך

מלאך

מסיכה

חדר סודי

יונה

מיטה ריקה

נחל קריר

נחש

דלת סגורה

אור מסתורי

זקן חרוש קמטים

ארון קבורה

צוק תלול

שיר נשמע

פסל עירום

מערה

איש חזק

תיבת אוצר

שאלות להרחבה והעמקת התהליך

דוגמאות לשאלות הבשורה

  • מי בישר לך? 
  • היכן היית?
  • מה הרגשת וכיצד הגבת?

הבשורה להורים

  • מה בחרתם לספר לילדכם סביב האירוע, נסיבות האובדן?
  • מי היה שם לצידך?   
  • מי ראה אותך? 
  • איך הגיבו אנשים אחרים בחייך באותו זמן לאירוע? 
  • איך הגיבו אנשים לתגובות שלך על אירוע?

שבעה

  • מי הגיע? מי היה?
  • מה עזר? מה לא עזר?
  • מה המשפט הכי טיפשי שנאמר לך?
  • מה הדבר שהכאיב לך?
  • מה הדבר שהפריע לך?
  • מה הדבר שתמך בך?
  • מה למדת על עצמך?  

   מתן משמעות

  • איך נתת משמעות לאירוע?     
  • מהי המשמעות שנתת לאובדן בעבר והיום?
  • איך אתה מפרשת את האובדן עכשיו?                    
  • אלו אמונות דתיות פילוסופיות תרמו להתמודדות שלך? 
  • אלו אמונות/ תפיסות/ טקסים אשר מסייעים לי בהתמודדות, האם הם הושפעו/ השתנו  בעקבות האובדן? כיצד אמונות אלו בעצמן הושפעו על ידי האירוע?
  • האם אירוע  האובדן השפיע בכיוונים שונים על הכיוון שלך בחיים? 
  • איך התמודדת עם זה במשך הזמן?  
  • כיצד אתה חושבת שתיתן/י בחייך משמעות לאירוע בטווח הארוך?

אובדן במשפחה

  • כיצד האובדן השפיע עליך ועל משפחתך?
  • כיצד האובדנים שחוותה המשפחה כקבוצה השפיעו על כל אחד?
  • כיצד בני המשפחה תמכו זה בזה בשלב האובדן? האם זה קירב או הרחיק ביניהם?
  • לאילו אובדנים לא פתורים יש השלכה על חייך היום?
  • כיצד האובדן אשר חווית בגיל צעיר משפיע על ההורות שלך?
  • אילו דפוסים, אשר סיגלת סביב האובדן, משפיעים על חייך במערכת ההורית והזוגית?
  • איזו עמדת הישרדות פיתחת סביב האובדן ומקשה על חייך היום?
  • כיצד משפחתך נוהגת להנציח ולהזכיר את האובדן? האם יש לך חלק בזה?
  • אילו טקסים ומנהגים פיתחתם כמשפחה מאז האובדן?

 תקווה

  • לתפיסתך, האם מצאת מתנות כלשהן ביגון ובאבל, אם כן אילו?
  • איך האובדן השפיע על סדרי העדיפויות שלך?
  • אילו איכויות עצמיות שימשו ותרמו לחוסן הנפשי שלך?
  • אילו תכונות תומכות גילית אצל האחרים?
  • האם גילית משהו חדש על עצמך שלא ידעת על קיומו אצלך?
  • אילו שיעורים על אהבה למדת מהאדם הנפטר ומאובדנו?
  • האם המעבר הקשה העמיק את תחושת הכרת הטובה שלך על דבר כלשהו שניתן לך? אם כן למי היית מביעה זאת?
  • למי אתה יכולה להוקיר תודה למישהו / למשהו בשלב הזה של האובדן?     
  • במה היו חייך שונים אם האובדן לא היה קורה?
  •   האם יש דברים שיכולת לעשות שיעזרו לך או יקלו עליך עכשיו?

 קבוצת עדים חיצוניים – לתהליך קבוצתי

  • מה מכל הסיפור נגע בך אישית, למה שמת לב, מה תפס אותך?
  • בחרי מילים ספציפיות שמשכו את תשומת לבך. 
  • איזו מטאפורה עלתה לנגד עיניך כששמעת את הסיפור?
  • הדהוד – למה דווקא נושא זה נגע בך ואיך הוא קשור לחייך?
  • מה בחיים שלך מתחבר אל הנושא הזה, במה הוא מהדהד עם מה שחשוב לאדם זה?
  • מה זה אומר לך על האדם הזה? 
  • Transport: לאן זה לוקח אותך במחשבותיך, מה זה גורם לך לחשוב על החיים שלך?




נגישות
error: תוכן זה מוגן על ידי זכויות יוצרים אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר- כל חלק שהוא מן החומר שבאתר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול באתר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מיוצרות האתר.

ערכת הקלפים "בשביל חייך" עדיין לא זמינה לרכישה.
ניתן ליצור איתנו קשר לפרטים נוספים